Suus Suiker

Suus Suiker

Suus Suiker

Suus (1966) kan als één van de meest veelbelovende Nederlandse kunstenaars worden geschouwd. Zij heeft inmiddels een groot aantal exposities in gerenommeerde galerieën op haar naam staan. Begin dit jaar is haar werk te zien geweest in het Flower Art Museum te Aalsmeer.

De eerste jaren schilderde Suus vooral in acrylverf op doek binnen het genre magisch realistisch. Sinds enige jaren heeft zij haar oude medium en genre volledig losgelaten en is zich gaan bekwamen in de encaustische mixed-media schilderkunst (schilderen met gepigmenteerde warme bijenwas gecombineerd met inkt, krijt en olieverf). Florale motieven, bloemen en takken, natuurlijke structuren en spiegelingen vormen haar thema. Een thema dat perfect aansluit bij het natuurlijke medium. Het genre kan worden getypeerd als ‘hedendaags impressionisme’.

De natuur is iets wat gekoesterd moet worden. Er gaat steeds meer verloren. Onze aarde draagt zoveel schoonheid in zich die we vaak vergeten te zien, omdat er zoveel andere zaken aandacht vragen. Suus probeert op haar manier een ode te brengen aan de schoonheid en de kracht van de natuur, uit dankbaarheid. In de hoop dat het de noodzaak tot het te koesteren van die schoonheid en het beschermen van de natuur die nog rest, uit zal dragen.

Symbiose serie

Het unieke mixed media werk van Suus Suiker in de ‘Symbiose’ serie, is gemaakt met als belangrijkste medium (bijen)was. Bijenwas is in tegenstelling tot vele andere mediums en vernissen een duurzaam natuurproduct.

Deze techniek werd al gebruikt in het oude Egypte (Encaustiek /ca 1000 jaar v Chr.). Er zijn nog diverse werken uit die tijd in zeer goede staat overgebleven.
De bijenwas wordt samen met een natuurhars gesmolten tot een homogene massa en voorzien van pigmenten. De hars zorgt voor een hardere oppervlakte en maakt de was veel minder temperatuurgevoelig, waardoor het werk geschikt wordt voor alle ruimtes. De was wordt gesmolten en in een aantal lagen op een poreuze papiersoort, dat is gelijmd op een niet flexibele ondergrond, aangebracht. De lagen worden onderling met elkaar versmolten en waar nodig weer weg geschaafd waardoor de gelaagdheid en structuur ontstaat die het werk haar sterke dieptewerking geeft. Het uiteindelijk opwrijven van de was met een katoenen of satijnen doek zorgt voor een diepe glans en nóg intensere kleuren. Vanwege het gebruik van zeer hoogwaardige pigmenten in combinatie met de beschermende waslaag, blijft het werk levenslang kleurecht.

Het werk is geschikt voor alle ruimtes in uw interieur, zelfs onder een veranda, echter is een plaats boven een directe warmtebron, of in direct zonlicht waar de temperatuur van het werk stijgt tot meer dan 70 graden Celsius, niet aan te raden.

Kunstwerken van deze kunstenaar:

000

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Aanmelden voor nieuwsbrief

X