
Verkoop - Eventmanager - Adminitratie
Jeroen de Groot (1986)
Omdat Galerie Sous-Terre een familiebedrijf is en is opgericht door mijn ouders Nol en Bernadette de Groot in het souterrain van het huis van mijn ouders in 1989 waar ik ben geboren en getogen, ben ik altijd zeer betrokken geweest bij alle ontwikkelingen van de galerie. Mede omdat mijn moeder en mijn opa (de vader van mijn moeder) daarvoor al kunstenaar waren voor beroep, is het leven tussen kunst mij met de paplepel ingegoten. Vanaf het moment dat ik enigszins mee kon helpen in en buiten de galerie begon ik zo veel mogelijk mee te helpen. Werkzaamheden als opruimen, meehelpen sjouwen, beurzen inrichten, koffie/thee inschenken voor klanten, met hapjes en drankjes rondgaan tijdens openingen, het inpakken van schilderijen en beelden etc. etc. waren voor mij aan de orde van de dag tot mijn 14e Vanaf mijn 14e mocht ik al mensen ontvangen in de 1e galerie van Sous-Terre en naarmate ik ouder werd, kwamen er steeds meer taken en verantwoordelijkheden bij. In 2007, na het afronden van mijn opleiding, ben ik fulltime in de zaak gestapt, samen met mijn broer Frank.
Administratieve werkzaamheden, het onderhoud van galerie en beeldenparken, de boekhouding op orde maken voor onze accountant, het ontvangen van gasten en klanten in de galerie, het helpen van een keuze maken van kunst voor klanten, het bezorgen van schilderijen, beelden en andere kunstobjecten, het inrichten van samenwerkende bedrijven met kunst van onze kunstenaars, het inrichten van stands op kunstbeurzen waar onze galerie aan participeert, het verkopen van kunst van samenwerkende kunstenaars op beurzen, het in orde maken van zendingen naar Europese landen en naar Amerika, acquisitie voeren et. etc. zijn werkzaamheden die vanaf 2007 op mijn bord kwamen. Veel van deze werkzaamheden doe ik samen met mijn broer Frank. Zo hebben Frank en ik ook het Artplan (het meest voordelige kunstuitleensysteem van Nederland) ontwikkeld en zijn we op het idee gekomen om kunstbeurzen te ontwikkelen en zijn deze ook daadwerkelijk gaan opzetten. Beurzen als ‘De Kunstbeurs van het Oosten’, De Kunstbeurs aan de Westeinderplassen’ en ‘De Kunstbeurs van Noord-Brabant’ zijn door Frank en mij ontwikkeld, in samenwerking met mijn vader Nol. Natuurlijk komen er met deze beurzen en met de komst van het Artplan weer allerlei nieuwe werkzaamheden bij. Denk hierbij aan acquisitie voeren om de beurs op een zo goed mogelijke manier te vullen met kwalitatief goede kunstenaars en collega galeriehouders. Verder bouwen we de gehele beurs zelf op met het standbouwsysteem wat we zelf hebben bedacht en hebben laten ontwikkelen. Het grootste gedeelte van de reclamecampagnes van de beurzen bedenken we zelf en voeren we ook zelf uit .
Dankzij het Artplan zijn er nog een aantal administratieve werkzaamheden bij gekomen en is het belangrijk om ook deze tak in de markt te zetten en te blijven adverteren. Dit behoort voornamelijk tot één van mijn taken.
In 2019 werk ik alweer 12 jaar officieel voor Galerie Sous-Terre en dat doe ik nog steeds met plezier en alle liefde. Niet alleen is het geweldig om mensen telkens weer gelukkig te zien, na het maken van een passende keuze, het is voor mijn algemene ontwikkeling geweldig om al zo lang in deze branche te mogen werken. Alleen al het aanhoren van alle inspirerende verhalen van alle duizenden kunstenaars waar we tot nu toe mee samen hebben gewerkt, samen met de verhalen van alle gasten en klanten is erg uniek. En om dit alles mee te mogen maken samen met mijn ouders en met mijn broers, is al helemaal meer dan geweldig. Elke dag besef ik me hoe dankbaar ik mag zijn met deze situatie en hoe fijn het is om op deze manier te mogen werken.
- jeroen@sous-terre.nl
- +31(0)412-482159