-->

Tosca van Oorschot

Tosca ( 1965) is gefascineerd door de pracht van het dierenrijk.

Ook de lachwekkende gedragingen van dieren waarin soms menselijke trekjes te herkennen zijn , vindt zij amusant. Schoonheid en humor ontmoeten elkaar in haar diersculpturen. Het thema van haar werk luidt:

Dieren met een knipoog.

Met dit in gedachten benadert ze zoveel mogelijk de werkelijkheid van het dier, echter wel voorzien van een duidelijk menselijke emotie. Een glimlach of een schaterlach, ook wel een uiterst tevreden of eigenwijze blik. De uitdaging is, het zo natuurlijk mogelijk te laten lijken. Alsof de menselijke emotie gewoon bij het dier hoort.

Overal waar dieren zijn kan een idee ontstaan voor een nieuw werk. De aanblik van paarden op het land, een gekibbel tussen kat en haan, een natuurfilm. Ook het werk van hedendaagse animaliers inspireert haar.

Haar bedoeling is de toeschouwer plezier te laten beleven aan haar creaties.
Voor haarzelf is werken aan haar diersculpturen een bron van vreugde.

-->

Annemarie van der Kolk

Omstreeks 2004 is ze begonnen met het maken van bronzen beelden. Wat deze kunstvorm betreft, mag Annemarie zich een autodidact noemen, waarbij ze vooral het accent legt op afbeeldingen van het dier, af en toe met menselijke, maar ook licht humoristische trekken. Dieren en natuur zijn voor Annemarie emotie. Ze is met dieren opgegroeid. “Dieren hebben ook emotie en een zekere vorm van intelligentie alleen zullen wij mensen dit niet altijd begrijpen. Door het dier met menselijke trekken te combineren wil ze laten zien dat we misschien meer op elkaar lijken dan we beseffen”.

Mocht er bij het aanschouwen van haar beelden een glimlach verschijnen, dan heeft zij haar doel bereikt !
-->

Paul Beckers

Diep ontzag voor de oerkracht van alle leven is intens voelbaar in de beelden en schilderijen van Paul Beckers. Samengebald in zijn landschappen in mixed media of in zijn sculpturen van dieren laat de kunstenaar uit Meerssen (Limburg) zijn ervaringen en indrukken herleven. Esprit toont zijn meest recente werk in een jubileumexpositie.“Het is niet alleen de oerkracht van de landschappen en plekken, die meestal voor het niet scherpziend oog verborgen blijven of waar geen hond zich durft te wagen, die mij ontzag inboezemt. Hetzelfde ervaar ik bij de kracht van de boom die het asfalt opwerpt of een plant die ontspruit. Of het mooi is of lelijk, is voor mij onbelangrijk. Het gaat om het positieve van die ervaring, iets wat bij mij overheerst. Zoals ik blij ben dat ik leef”.

Beckers is nauwelijks te stoppen als hij eenmaal over zijn passie begint. Eenzelfde geestdrift, die men voelt als men zijn oerlandschappen induikt. Waar men deel wordt van het ondoordringbare, desolate en ongerepte, van zijn ruige berg- en rotslandschappen of van woestijn gletsjer en vulkaan. Voorafgaand aan deze beelden maakt de kunstenaar talrijke studiereizen; hij bezocht onder meer Engeland, Ierland, Noorwegen, Zweden, IJs- en Lapland, Lanzarote, verschillende staten van Amerika, Ardeche, Dordogne en Bretagne in Frankrijk en is nog lang niet uitgereisd. Indrukken die hij ervaart tijdens deze uitstappen, slaat hij op in zijn geheugen. Daarnaast maakt hij talloze foto’s en schetsen. Thuisgekomen weet hij ze met een intensiteit vast te leggen, die ook voor de toeschouwer voelbaar wordt. “Hieraan wil ik ook voldoen, anders vind ik mijn werk niet goed. Naast het gevoel voor schoonheid, ga ik net zolang door tot die kracht waarneembaar wordt. Daarom spat het in mijn werk, het loopt, het krabt, het borrelt, beweegt en vormt zich, net als in de natuur zelf.

Kijk nou naar de gletsjer in IJsland, die is boven wit, onbeweeglijk, maar zodra hij naar beneden komt gebeurd er van alles.Die kracht en kou moet je voelen”. Om dit te bewerkstelligen bouwt hij met verschillende materialen, als acrylverf, krijt en zand in talloze lagen op panelen of op papier. Hierin wordt gekrast en geschuurd net zoveel weggehaald tot het gewenste resultaat bereikt is. La Vallée des Merveilles een landschap boven Nice is bijvoorbeeld verwerkt op rijstpapier. Het wonderlijk licht effect van het werk correspondeert volkomen met de naam en momentopname van de desbetreffende plek. Het tegenovergestelde ervaart men in Painted Desert, een tweeluik met diepe tinten, waarin paars overheerst en met een woeste en heftige uitstraling.

Naast oprechte, pure beleving ervaart men durf en vakmanschap van een beeldend kunstenaar die al vijf- en twintig jaar als schilder actief is en die zeven jaar geleden de sprong naar het ruimtelijke maakte en ook beelden ging maken. Zijn sculpturen van stieren, karbouwen en paarden worden gekenmerkt door diezelfde oorspronkelijke oerkracht. Hun uiterlijk verweerd, getekend door de tijd,verkregen door een specifieke toepassing van terracotta en ijzeroxide. Beelden van ibissen en venussen vormen sierlijke uitstapjes naast het stugge, onverzettelijke van deze oerbeesten op hun sokkels. Monumentaal werk vormde een nieuwe uitdaging. In een frame bouwt de beeldhouwer Beckers aan de romp van het dier door plaatje voor plaatje op elkaar te lassen. Vervaardigd door een gedreven mens die het lukt om fulltime professioneel kunstenaar te zijn naast een normale veertigurige werkweek. En daarmee aangeeft zelf blijkbaar ook te beschikken over die zekere oerkracht, waar hij zulk diep ontzag voor heeft.