-->
Tilly Wils en de kracht van kleur

Waarom straalt haar werk zoveel warmte uit?
Ze noemt zichzelf “een kind van de zon – de bron van alle energie – zon maakt zoveel gelukkiger”. Uit en in de natuur vindt zij haar inspiratiebron. Kleine vaak nietige bloemetjes worden door Tilly groots op het doek neergezet. Door deze uitvergroting ontstaat vervreemding en aan de hand van het indrukwekkend kleurgebruik – wat nooit schreeuwend maar soms zelfs ingetogen is- kan men zien hoe de verhoudingen van haar kleurpalet worden uitgebalanceerd. Ook de verf die zij gebruikt worden in het atelier door haarzelf vervaardigd. De composities worden wel van te voren bedacht maar “a la prima” op het doek aangebracht, er treden dan ook tijdens het schildersproces altijd veranderingen op. Dan weer transparant, grof of gelaagd, maar altijd zeer monumentaal of het nu klein ofwel groot werk betreft.
-->

Wil Lof

Schilderijen van Wil Lof zijn abstracte composities, die door hun figuratie bij velen emoties oproepen. Dat is ook de essentie van haar drijfveer, ze gelooft in kunst als medium om gevoelens van emotie, ontroering en saamhorigheid op een aansprekende en herkenbare manier over te brengen op anderen.

Haar figuratieve schilderijen, uitgevoerd in acryl op canvas, linnen of papier, tonen geabstraheerde vrouwenfiguren, die samenkomen, samenzijn, en weer hun weegs gaan. Soms zijn de kleuren krachtig en geprononceerd, soms ook vaag en lossen de figuren op in de achtergrond. De composities zijn mysterieus en speculatief in de onderlinge relatie van de rudimentaire gestalten, die in hun lichaamstaal primaire gevoelens als liefde, verbondenheid, angst, isolationisme en dergelijke communiceren. In andere werken roepen de beeldvlakken en het lijnenspel visuele beelden op, die de toeschouwer voeren naar versluierde verten. Wil’s abstracties voeren soms zover, dat er geen figureren meer te onderscheiden zijn, maar enkel een spel van rechte of gebogen lijnen. Niet zelden leiden zulke kleurcomposities bij de toeschouwer tot speculatieve verbeelding en interpretatieve inbeelding van het schilderij.

Wil Lof past in haar schilderijen een bijzondere schildertechniek toe. Elk schilderij bevat een gelaagde reeks transparante taferelen, waardoor toon en compositie van de afbeelding wisselt met het invallende dag- of kunstlicht. De daaruit resulterende dynamiek zorgt voor verrassende en spannende wisselingen als dagen en seizoenen verstrijken.

Haar exposities en edities Wil Lof exposeerde te Chania (Kreta), gevolgd door een expositie in Port d’Andratx op Mallorca en deelname aan de 4e Biennale dell’Arte Contemporanea te Florence in 2003. Wil neemt deel aan de Muestra Internacional de Arte Contemporáneo Ciudad de San Sebastián in 2004 en toont haar werk in Barcelona, op de One Art Fair van de Frankfurter Buchmesse en in het Latin American Art Museum van Miami. In latere jaren neem ze deel aan Arte Sevilla (Spanje) en exposeert solo in Chania (Kreta, Griekenland). Exposities in Biarritz en Saint Jean de Luz in Frankrijk volgen. Behalve in de badplaats Saint Jean de Luz exposeerde ze ook in Puerto Banùs en Malaga (Spanje). Haar werk werd ook getoond in Mar del Plata (Argentinië), in Montréal (Canada) En in de afgelopen jaren in Calcutta, New Delhi en Mumbai (India).

Dankzij de inspanningen van “Dutch Luxury Design” zijn tien schilderijen naar het zuiden van Europa verhuisd en worden getoond bij de Timeless Gallery Group in Spanje, Zweden, Polen en de Verenigde Staten. Een selectie is opgenomen in de gedrukte folder “Love & Passion” en in de pdf-uitgave.

Wil Lof is permanent vertegenwoordigd met recent werk bij verscheidene galerieën in Nederland, Duitsland, Griekenland, India, Frankrijk en Spanje. Naast originele abstracte en figuratieve schilderijen brengt ze in eigen regie kunstdrukken (giclées) in gelimiteerde oplage uit van haar schilderijen. Verscheidene uitgevers gaven ook kunstdrukken (fotolitho’s) uit in een ongelimiteerde oplage.

-->

Martin Copier

Martin Copier is in 2005 afgestudeerd aan Academie St. Joost in Breda en werkt sindsdien als zelfstandig kunstenaar.

Zijn werk is gelaagd en je ervaart de rust en het geduld waarmee hij op een ambachtelijke manier zijn werk maakt. Hij suggereert beweging en diepte en maakt gebruik van houtsnede drukken in zijn schilderijen.

Hij bijt zich graag vast in een project of thema. Hij wil het uitdiepen en zich eigen maken, onderzoeken waar de grenzen lopen.

Hij is een kunstenaar die bezieling heeft en onophoudelijk bezig is met creeren. Hij grijpt de vrijheid die je als kunstenaar nodig hebt om te doen wat je voelt, als noodzaak, het onderzoek naar ruimte vanuit een diepe innerlijke overtuiging.

Het is interessant hoe hij de ruimte beinvloedt en binnen deze ruimte een spanningsveld creeert door elementen toe te voegen zoals openingen, lijnen, licht of de in zijn werk zo typerende houtsnede drukken met bewegende figuren.

In zijn werk laat hij zien dat het innemen van ruimte een keuze is, dit geldt ook voor ruimte geven, ruimte delen of ruimte opeisen. zijn werk wordt hiermee een aanmoediging, een bevestiging om je eigen pad te volgen. je wordt in zijn werk gezogen en de kijker komt in een nieuw universum terecht. hij daagt de kijker uit om zich open te stellen voor zijn wereld

-->

Tahseen al Zaidi

Tahseen (1974) is geboren en getogen in Baghdad in een kunstminnende familie en omgeving. Hij is bekend in het Midden Oosten, alwaar hij participeerde in vele solo- en groepsexposities. Onder meer in Baghdad, Damascus, Amman, Kuweit en Libanon. Reeds op jonge leeftijd werkte Tahseen aan een eigen thema en stijl, mede door beroemde Irakese schilders binnen en buiten Irak te volgen en te bestuderen.
Tahseen schildert doeken die het oog van de bezoeker vastgrijpen. Hij toont een prachtige eigen stijl, vol kleur, spannend en geheimzinnig. En altijd op zoek naar nieuwe thema’s en technieken.
-->

Amer Bader

Amer Bader (1975) is een Irakese kunstenaar opgeleid aan de Universiteit van Baghdad (Faculty of Fine Arts 2001). Hij woonde en werkte in Jordanië en Syrië en kwam in 2010 op uitnodiging naar Nederland.
Zijn schilderijen zijn geïnspireerd door de cultuur, gewoontes en tradities van Irak, zijn geliefde land. Amer wordt heen en weer geslingerd tussen nostalgie en wanhoop over de huidige situatie in het Midden Oosten. Hij schildert mooie en gelukkige herinneringen, snel, krachtig en met warmte weergegeven. Beelden uit een tijd en wereld die helaas niet meer bestaan. Zijn meer recente werk geeft ook uitdrukking aan de pijn van de oorlog en het menselijke lijden als gevolg daarvan.
Amer’s creatieve drijfkracht kenmerkt zich door het vermengen van zijn herinnering aan het lieflijke Irak met zijn indrukken van het huidige Europa. Vanuit een gevoel van verlorenheid, probeert hij zijn weg te vinden. Altijd met vreugde en met hoop op een betere toekomst, ondanks de aanhoudende geluiden van oorlog en menselijk lijden. Amer heeft een heel eigen en unieke beeldentaal, zijn werken laten een onuitwisbare indruk achter. Hij werkt met impasto streken en toont een sterk gevoel van proportie en kleur. De verf wordt dik in verschillende lagen aangebracht met een spatel of kwast, wat resulteert in een plastisch effect. De lichte en vaak onvermengde kleuren geven een fris beeld. Amer’s werk is ‘onderweg’ en vernieuwt zich naar het nieuwe Nederlandse licht.

Amer Bader is in 2015 toegelaten tot het register van het RKD (Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie, het mondiale kenniscentrum en het centrale steunpunt voor de bestudering van de Nederlandse kunst in internationale context).
-->

Wadhah Mahdi

Wadhah Mahdi (1974) is geboren en getogen in Bagdad. Hij studeerde af aan de Universiteit van Bagdad (Faculty of Fine Arts 2000). Hij verliet Irak in 2005 om de gevaarlijke situatie in zijn land te ontsnappen; Later keerde hij terug naar Bagdad waar hij nu woont en werkt. Zijn schilderijen zijn vertellende, herkenbare situaties of snapshots. Geschilderd in een wolle stijl met een rijk, warm kleurenpalet. Wadhah heeft altijd voor vrouwenrechten gevochten, “omdat vrouwenrechten naar mijn mening in mijn land ontbreken”. Hoewel de moeilijke situatie in zijn land een belangrijk thema in zijn leven is, toont zijn kunst vooral schoonheid en liefde.
-->

Judith Majoor

De kunstenares aan het woord:
‘Een groot deel van mijn leven heb ik gewerkt in de organisatorische kant van film. Ruim 20 jaar heb ik mijn eigen tijd verslindende filmbedrijf gehad. Rustig schilderen? Geen tijd, de dagen waren gevuld. Maar opeens had ik wel tijd. In hoog tempo een opleiding volgen dus en lekker aan de gang met olieverf. Omdat ik relatief laat begonnen ben met schilderen vind ik nog steeds alles leuk waar een uitdaging in zit. Ik ben niet zo op zoek naar grote inspiratiebronnen. Ik koester in mezelf een flinke stapel ideeën. Daar pik ik één uit en daarmee ga ik dan heel ambachtelijk aan de gang. Soms wordt het niks. Dan slik ik berustend en veeg alles weg. Natuurlijk heb ik wel favoriete onderwerpen. Ik schilder graag mensen en dieren. Een goeie karaktervolle kop op het doek zien te krijgen is een spannend avontuur. Of kinderen die bezig zijn met hun kinderdingen. Maar ook stillevens met een verhaal vind ik boeiend “.
-->

Elies Auer

Elies Auer (1952) is a Dutch painter.

She has a MSc degree in building engineering and architecture from the Technical University in Delft, the Netherlands in 1976.

She has developed her painting skills in courses for professional painters, including Chinese Painting (Medan, Indonesia), Aquarelle and Crayon (Jakarta, Indonesia), Experimental Painting (Beauregard, France), Models (Doorn, the Netherlands), Models and Themes (de Toets, Zeist, the Netherlands), Academy (de Werkschuit, Zeist, the Netherlands).

After many years in Africa and Asia, she is now living and working in Zeist (the Netherlands) and Ameno (Italy), having before also studios in Warsaw (Poland) and Lisbon (Portugal).

Her paintings are included in private and corporate collections in the Netherlands, Belgium, United Kingdom, Portugal, Italy and Poland.
-->

Bert van Santen

Bert van Santen (1958, Leerdam) leeft en werkt in Tiel.

Hij is medeoprichter van de kunstenaarsgroep “Barbares d’Esprit” en uitgever van de kunstmap “K”.

Zijn werk omvat schilderijen, beelden, kastobjecten, werk op papier en kunstenaarsboeken.

Het recente werk “Fleurs du Mal”, geïnspireerd door de gedichten van Charles Baudelaire, is een reflectie op de problemen van de huidige tijd.

Van Santen laat op de materieschilderijen onder andere zien wat hij als colorist in huis heeft. De bloemen en takken zijn haast reliëfs.
-->

Quintijn van Eyk

Ik ben Quintijn van Eyk woon in Malden en werk in Nijmegen.

Mijn werk laat zich omschrijven als lyrisch abstract werk veelal grote doeken maar ook meer gangbare maten. Mijn inspiratiebron is de chaos en complexiteit van het leven het bestaan. Het leven is nog steeds een chaos waarin ik ordening dien aan te brengen.

In mijn schilderijen is het op ieder uur van het etmaal tegelijkertijd dag en nacht. Die uitspraak valt staande te houden, maar onverdedigbaar is de stelling van mijzelf, die de chaos beschouwt als een kosmisch gegeven de orde als het werk van mensenhanden.

Het woord chaos is verwant aan ons werkwoord ‘gapen’. De chaos gaapt, is een gapende afgrond, hoeft niets te vertellen, verveelt zich, is een bodemloos vat dat nooit iets voortbrengt dan “Niets”, een ‘Niet-zijn’ dat gaapt van verveling. Een leegte, “niet om te filmen”, zegt men, en niet om te schilderen.

De chaos, een zuigend zwart gat, heeft nooit een nacht voortgebracht. Is zeker niet iets om een woord of een kwast vuil aan te maken.

Wat ik doe als ik schilder , is van andere ”orde” dan de orde en chaos. Mijn titels verwijzen hier dan ook naar o.a. Landscaping, Two Figures, Female Study, Study for Female.. Het schilderij heeft gesproken.