-->

Tahseen al Zaidi

Tahseen (1974) is geboren en getogen in Baghdad in een kunstminnende familie en omgeving. Hij is bekend in het Midden Oosten, alwaar hij participeerde in vele solo- en groepsexposities. Onder meer in Baghdad, Damascus, Amman, Kuweit en Libanon. Reeds op jonge leeftijd werkte Tahseen aan een eigen thema en stijl, mede door beroemde Irakese schilders binnen en buiten Irak te volgen en te bestuderen.
Tahseen schildert doeken die het oog van de bezoeker vastgrijpen. Hij toont een prachtige eigen stijl, vol kleur, spannend en geheimzinnig. En altijd op zoek naar nieuwe thema’s en technieken.
-->

Amer Bader

Amer Bader (1975) is een Irakese kunstenaar opgeleid aan de Universiteit van Baghdad (Faculty of Fine Arts 2001). Hij woonde en werkte in Jordanië en Syrië en kwam in 2010 op uitnodiging naar Nederland.
Zijn schilderijen zijn geïnspireerd door de cultuur, gewoontes en tradities van Irak, zijn geliefde land. Amer wordt heen en weer geslingerd tussen nostalgie en wanhoop over de huidige situatie in het Midden Oosten. Hij schildert mooie en gelukkige herinneringen, snel, krachtig en met warmte weergegeven. Beelden uit een tijd en wereld die helaas niet meer bestaan. Zijn meer recente werk geeft ook uitdrukking aan de pijn van de oorlog en het menselijke lijden als gevolg daarvan.
Amer’s creatieve drijfkracht kenmerkt zich door het vermengen van zijn herinnering aan het lieflijke Irak met zijn indrukken van het huidige Europa. Vanuit een gevoel van verlorenheid, probeert hij zijn weg te vinden. Altijd met vreugde en met hoop op een betere toekomst, ondanks de aanhoudende geluiden van oorlog en menselijk lijden. Amer heeft een heel eigen en unieke beeldentaal, zijn werken laten een onuitwisbare indruk achter. Hij werkt met impasto streken en toont een sterk gevoel van proportie en kleur. De verf wordt dik in verschillende lagen aangebracht met een spatel of kwast, wat resulteert in een plastisch effect. De lichte en vaak onvermengde kleuren geven een fris beeld. Amer’s werk is ‘onderweg’ en vernieuwt zich naar het nieuwe Nederlandse licht.

Amer Bader is in 2015 toegelaten tot het register van het RKD (Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie, het mondiale kenniscentrum en het centrale steunpunt voor de bestudering van de Nederlandse kunst in internationale context).
-->

Wadhah Mahdi

Wadhah Mahdi (1974) is geboren en getogen in Bagdad. Hij studeerde af aan de Universiteit van Bagdad (Faculty of Fine Arts 2000). Hij verliet Irak in 2005 om de gevaarlijke situatie in zijn land te ontsnappen; Later keerde hij terug naar Bagdad waar hij nu woont en werkt. Zijn schilderijen zijn vertellende, herkenbare situaties of snapshots. Geschilderd in een wolle stijl met een rijk, warm kleurenpalet. Wadhah heeft altijd voor vrouwenrechten gevochten, “omdat vrouwenrechten naar mijn mening in mijn land ontbreken”. Hoewel de moeilijke situatie in zijn land een belangrijk thema in zijn leven is, toont zijn kunst vooral schoonheid en liefde.
-->

Judith Majoor

De kunstenares aan het woord:
‘Een groot deel van mijn leven heb ik gewerkt in de organisatorische kant van film. Ruim 20 jaar heb ik mijn eigen tijd verslindende filmbedrijf gehad. Rustig schilderen? Geen tijd, de dagen waren gevuld. Maar opeens had ik wel tijd. In hoog tempo een opleiding volgen dus en lekker aan de gang met olieverf. Omdat ik relatief laat begonnen ben met schilderen vind ik nog steeds alles leuk waar een uitdaging in zit. Ik ben niet zo op zoek naar grote inspiratiebronnen. Ik koester in mezelf een flinke stapel ideeën. Daar pik ik één uit en daarmee ga ik dan heel ambachtelijk aan de gang. Soms wordt het niks. Dan slik ik berustend en veeg alles weg. Natuurlijk heb ik wel favoriete onderwerpen. Ik schilder graag mensen en dieren. Een goeie karaktervolle kop op het doek zien te krijgen is een spannend avontuur. Of kinderen die bezig zijn met hun kinderdingen. Maar ook stillevens met een verhaal vind ik boeiend “.
-->

Elies Auer

Elies Auer (1952) is a Dutch painter.

She has a MSc degree in building engineering and architecture from the Technical University in Delft, the Netherlands in 1976.

She has developed her painting skills in courses for professional painters, including Chinese Painting (Medan, Indonesia), Aquarelle and Crayon (Jakarta, Indonesia), Experimental Painting (Beauregard, France), Models (Doorn, the Netherlands), Models and Themes (de Toets, Zeist, the Netherlands), Academy (de Werkschuit, Zeist, the Netherlands).

After many years in Africa and Asia, she is now living and working in Zeist (the Netherlands) and Ameno (Italy), having before also studios in Warsaw (Poland) and Lisbon (Portugal).

Her paintings are included in private and corporate collections in the Netherlands, Belgium, United Kingdom, Portugal, Italy and Poland.
-->

Bert van Santen

Bert van Santen (1958, Leerdam) leeft en werkt in Tiel.

Hij is medeoprichter van de kunstenaarsgroep “Barbares d’Esprit” en uitgever van de kunstmap “K”.

Zijn werk omvat schilderijen, beelden, kastobjecten, werk op papier en kunstenaarsboeken.

Het recente werk “Fleurs du Mal”, geïnspireerd door de gedichten van Charles Baudelaire, is een reflectie op de problemen van de huidige tijd.

Van Santen laat op de materieschilderijen onder andere zien wat hij als colorist in huis heeft. De bloemen en takken zijn haast reliëfs.
-->

Quintijn van Eyk

Ik ben Quintijn van Eyk woon in Malden en werk in Nijmegen.

Mijn werk laat zich omschrijven als lyrisch abstract werk veelal grote doeken maar ook meer gangbare maten. Mijn inspiratiebron is de chaos en complexiteit van het leven het bestaan. Het leven is nog steeds een chaos waarin ik ordening dien aan te brengen.

In mijn schilderijen is het op ieder uur van het etmaal tegelijkertijd dag en nacht. Die uitspraak valt staande te houden, maar onverdedigbaar is de stelling van mijzelf, die de chaos beschouwt als een kosmisch gegeven de orde als het werk van mensenhanden.

Het woord chaos is verwant aan ons werkwoord ‘gapen’. De chaos gaapt, is een gapende afgrond, hoeft niets te vertellen, verveelt zich, is een bodemloos vat dat nooit iets voortbrengt dan “Niets”, een ‘Niet-zijn’ dat gaapt van verveling. Een leegte, “niet om te filmen”, zegt men, en niet om te schilderen.

De chaos, een zuigend zwart gat, heeft nooit een nacht voortgebracht. Is zeker niet iets om een woord of een kwast vuil aan te maken.

Wat ik doe als ik schilder , is van andere ”orde” dan de orde en chaos. Mijn titels verwijzen hier dan ook naar o.a. Landscaping, Two Figures, Female Study, Study for Female.. Het schilderij heeft gesproken.
-->

Adri Langbroek

De kunstenaar aan het woord:
‘Hoofd thema in al mijn werk is de mens in het landschap. De basis daarvan ontleen ik aan teksten, muziek, reizen en het dagelijks leven, waarin komen, ontmoeten, afscheid, elementen zijn. Soms zijn dit heftige momenten, vol en rijk, terwijl daar tegenover perioden staan van rust, leegte en ruimte.

Het werk bestaat, beeldend gezien, uit doorlopende verhaallijnen. Hieruit is een verwante lijnvoering en vormentaal ontstaan. De verhalen en daarmee de beelden vloeien als het ware in elkaar over. Muziek en tekst geven emotie en herinneren mij aan mijn jeugd. Leven in de rand zone van stad en buitengebied. Dicht bij de velden, de klankkleur en geur van de natuur. Een buitengebied waar we, ongeacht het weer, afspraken, speelden, dansten, in het gras lagen, elkaar ontmoeten. Deze herinneringen verbeelden :”de mens in het landschap”. Daar ligt de oorsprong, de rode draad in al mijn werk. De kijker kan zijn eigen gedachten projecteren en zo zijn eigen verhaal vormgeven’.

Techniek:
Graveren ( of krassen) in karton en de vorm die daaruit voortvloeit is het hoofelement in mijn werk. De kracht waarmee het graveren die er bij heftigheid uitzien als groeven, geven de gemoed- toestand van het moment weer. Afhankelijk van de toevoeging van andere materialen, wordt een gedeelte van de groeven minder zichtbaar en worden sporen in het werk.

-->

Bert Oosthout

Schilder van de Vloedlijn
Het schilderen van de vloedlijn en andere door zout water geïnspireerde doeken is voor Bert Oosthout een uit de hand gelopen hobby. Bijna dagelijks heeft hij een kwast of paletmes in handen. Hij is autodidact. Oosthout is behalve kunstenaar ook nog actief in het bedrijfsleven, als adviseur en interim-manager.

Zout water was nooit ver weg
Oosthout: ´Ik ben geboren en opgegroeid op Curaçao. Op zo’n klein eiland is de zee nooit ver weg. Ik was er vaak te vinden. Zeilen doe ik vanaf mijn jeugd. Inmiddels heb ik de nodige nautische mijlen gemaakt: in de Carieb, op het IJsselmeer, de Wadden, de Noordzee en nog verder. Ik heb verschillende oceaanoversteken gemaakt.

Nedlloyd Spice Race
‘De meest spectaculaire was de deelname aan de Nedlloyd Spice Race in 1980. Ik maakte deel uit van de bemanning van de Prodent van schipper Dirk Nauta. De startplaats was Jakarta; het doel was Rotterdam (met een tussenstop in Kaapstad). Rotterdam hebben we nooit gehaald: op een paar graden noord van de evenaar (in de Doldrums) ging de mast overboord. Daar drijf je dan…op die onmetelijk grote plas. Sateliet-telefoons bestonden toen nog niet. Wanneer je op je kleine bootje over de oceaan zeilt, voort geblazen door een storm of zonder mast drijft, dan beleef je de eindeloze open ruimte heel intens, de grootsheid van de natuur en je bescheiden plaats daarin. Dat is overigens niet anders tijdens een oversteek die gewoon volgens plan verloopt.`
-->

Kees van der Velden

De in Renswoude (Ut) geboren Kees van der Velden studeerde grafisch ontwerpen aan de kunstacademie in Arnhem (nu Artez) en doet zijn autonome werk tegelijk met een praktijk als zelfstandig webdesigner. Van der Velden woont en werkt in Zeist. Hij wil in zijn schilderijen een persoonlijke wereld creëren die tegelijk ruimte laat voor een eigen interpretatie bij de kijker. Elk schilderij komt tot stand via een dynamisch proces dat ruimte laat voor het doen van ontdekkingen. Zonder vooropzet en met telkens weer eigen wetten en eisen waarbij de voltooiing van het werk zich aankondigt in een soort eurekamoment.

De werken weerspiegelen zo op een directe wijze de verrassingen die de inspiratie vormen voor Van der Velden. Met een zekere aandacht en een open blik kan de kijker eenzelfde sensatie krijgen wanneer hij of zij na enige ogenblikken een eigen invulling in het werk ontdekt.