-->

Esther van Amsterdam

Gepassioneerd glas. Esther van Amsterdam geboren in 1967 en sinds 2010 actief met glas. Sinds haar jeugd is zij al creatief en zoekt zij een manier om haar creativiteit te uiten. Diverse richtingen heeft zij gedurende haar leven verkend zoals bijvoorbeeld fotografie. Na haar HBO studie, Personeel en Arbeid, heeft zij zich gericht op haar carrière in advies en verandermanagement. Haar wens om zich creatief te uiten en dit met haar handen vorm te geven, blijft echter op de achtergrond sluimeren. Tot zij in 2010 in aanraking komt met het versmelten van glas, glasfusing. De vonk slaat over en ze raakt gepassioneerd door glas.

Haar liefde voor glas zit diep. Glas is voor haar energie die enerzijds kwetsbaarheid en zachtheid uitstraalt en anderzijds kracht en scherpte vertegenwoordigt. Haar glaswerk valt het beste te omschrijven als kleurrijk, divers met strakke patronen of lijnen.

De glaswerken ondergaan meerdere bewerkingen. Zowel warme technieken zoals glasfusing en slumpen maar ook koude technieken zoals zagen, slijpen, polijsten en zandstralen worden gebruikt om het glas te vormen. Kleurthema’s en de diverse technieken maken onderdeel uit van haar verkenningstochten en zorgen ervoor dat de energie blijft stromen en haar glaswerk in beweging blijft.
-->

Kristel van Lent

Als ergotherapeut was ze jaren creatief aan het werk met volwassenen met een mentale beperking. Toen ze meer vrije tijd kreeg begon ze heel onwetend aan de opleiding glaskunst in het IKA te Mechelen. Daar is haar passie voor de glaskunst gegroeid. Glas sprak haar aan door zijn mogelijkheden en de kennis die je nodig hebt om het te bewerken. Tijdens de opleiding leerde zij haar creatieve ideeën vorm te geven. De kunstenares aan het woord: ‘ Glas inspireert me, het geeft mij de mogelijkheid om mijn gevoelens en die van anderen te uiten in een eigen beeldtaal. Mijn werken gaan over pijn, verdriet, verlangen, angst, agressie, liefde, kwetsbaarheid, kracht, geborgenheid en eenzaamheid. Het glas geeft vorm aan mijn innerlijke gevoelens en mijn leefwereld, als vrouw, echtgenoot, moeder, vriendin,… . Ik wil de tijdelijke gedachten en gevoelens van het leven vastleggen van geboorte tot dood, van droom tot werkelijkheid. Zo kan ik mijn Zijn delen met anderen ‘.
-->

Anjo Brohm

Vanuit de fascinatie voor kleur, structuur en vorm heeft Anjo Brohm zich door de jaren heen meerdere disciplines eigen gemaakt. De vele technieken van het schilderen op zijde, het maken van mozaïek, specialisatie in het authentieke fresco schilderwerk (opleiding 1998 Venetië “San Servolo”) en jaren werken met glas en opleidingen volgen bij glasmeesters, hadden/hebben allemaal hetzelfde doel: de uitdaging aangaan met het materiaal en daardoor nieuwe vormen vinden, organische maar ook abstracte, vaak in de vorm van toegepaste kunst.

Het werken met glas is eigenlijk hoofdzaak geworden, en het maken van glazen objecten en sieraden is een succesvol en niet meer weg te denken onderdeel van haar werk. Maar vooral ook de verassende combinatie van de verschillende disciplines is waar ze zich constant mee bezig houdt. Naast het maken van werk in opdracht (glas/mozaiëk) veel zelfstandig werk (glassieraden/objecten) dat te bezichtigen is.
-->

Ivan Jiskra

Studied vocational glass school in Svetla nad Sazavou and finished it in 1981. In 1982 he began to work at Crystalex glass works in Novy Bor. At the sampling studio of Crystalex he designed new products of cut glass and manufactured them for sample exhibitions, contract fairs and symposiums. In the eighties he continuously participated in glass competitions and was often rewarded as one of the best. He had also taught at Higher and High Industrial Glass School in Novy Bor for 5 years. Nowadays he works as an independent artist and his creation is concerned to plastic glass pictures made by hand by engraving and cutting techniques.

His authorial artworks are unique combination of so called „cold technologies“. They are applied also on artworks from blown glass i.e. vases, bowls, plates or a drinking sets. Furthermore he creates his own rich decors of classic style cuts on lead crystal which could be made in smaller or bigger series, sets etc. The rich variety of glass objects also includes a particular assortment of handcrafted prisms enriched with engraving and cutting. But the author is mainly focused on unique cut and engraved glass pictures with very impressive design. Pictures are made either as original artworks or as thematic series. See gallery.

So far today he has made more than one hundred glass pictures and approximately 70% of them are at their owners in the Czech Republic, Germany, Italy, Netherlands, USA, United Kingdom, Australia, Qatar, Saudi Arabia, etc.

Exhibited works: B Konzult gallery in Mimon, M+K Gallery in Jihlava, Pyramida Gallery in Prague, Agropol prestige studio in Prague, Tekton Gallery in Prague, Art salon 96 in Prague, Glassicentr in Kamenicky Senov, School Humanitas in Litvinov, Navratil’s hall in Novy Bor, Gallery Vodicka in Babylon Liberec, Galerie und Cafe in Bad Schandau (DE), For Arch in Prague, Gallery 134 in Cesky Krumlov, Museum of glass in Kamenicky Senov 1998, 2005, Glass Museum in Novy Bor, J&T Bank in Prague, Theatre in Novy Bor 2005, Museum in Decin 2005, Gallery Czech Crystal in Prague, Gallery Erpet in Prague, Gallery Minea in Karlovy Vary, Galerie Herrmann in Drachselsried (DE), First Glas Galerie in Munich (DE), Galerie Sous-Terre in Lithoijen (NL).
-->

Lydia Schröder

Transparantie en het onophoudelijke spel met het licht zijn de constante factoren die uiterlijk en hoedanigheid van haar beelden voortdurend veranderen. Onder invloed van wisselende atmosferische omstandigheden reageren de vederlichte objecten op de ruimte waarin ze geplaatst zijn en waarmee ze interacties aangaan. De beelden laten zich niet vangen in een eenduidige omschrijving, omdat hun verschijningsvorm steeds verandert. Door hun beweeglijkheid en aan grilligheid grenzende dynamiek ontsnappen ze aan vaste formuleringen. Het zijn vooral deze kameleontische eigenschappen die de objecten intrigerend maken. De vrije vogelachtige vormen lijken zich letterlijk losgemaakt te hebben van de sokkel. Sierlijk fladderend veroveren ze de ruimte en tussen neus en lippen door ontkennen ze de wet van de zwaartekracht.
-->

Ad Arma

Sous-Terre exposeert voornamelijk schilderijen en glasobjecten van Ad Arma. De schilderijen van Ad Arma zijn indrukwekkende kunstobjecten die ontroeren, verwonderen en de liefhebber meenemen in een wereld waarin alles één is. Hij gebruikt olieverf dat dan weer robuust en krachtig overkomt en dan weer verfijnd en kwetsbaar.

Arma laat zich inspireren door de reizen die hij maakt. De sereniteit van Spitbergen staat in schril contrast tot de vrolijke levendigheid van India. Maar ook muziek en de oneindigheid van ruimte en tijd vormen een creatieve voedingsbron voor Ad Arma. Laat u meenemen op reis, de mogelijkheden zijn onbegrensd! De glaskunst van Ad Arma verbeeldt de continuïteit van de verandering. Vloeiende vormen gaan in elkaar over in harmonie met weerbarstige uitstulpsels. Zoals het leven zelf.

De kunstenaar aan het woord: “Kunst maken is je losmaken van alle conventies en zekerheden en blind gaan voor het enige belangrijke. Ik ga als kunstenaar steeds uit van de dingen buiten mezelf. Een kunstwerk geeft ook geen antwoord, het roept de juiste vragen op. In een goed kunstwerk is vooral een goede energie getransponeerd”
-->

Monika Rubaniuk

Geboren in 1972 behoort tot de generatie jonge Poolse glaskunstenaars. Afgestudeerd in 1996 aan de Kunstacademie in Wroclaw,afdeling glas en keramiek en in 2001 afdeling schilderkunst. De combinatie van glaskunst en schilderkunst is in haar werk goed terug te vinden. Vaak vindt men een figurarief gedeelte en een gedeelte waarin vorm en kleur de boventoon voeren. Haar werk maakt een zeer smaakvolle en verfijnde indruk.
-->

Angenelle Thijssen

Angenelle Thijssen studeerde in 1985 af aan de Academie voor Beeldende Vorming te Tilburg. Aan de Internationale Sommerakademie in Salzburg volgde zij twee jaar intensief workshops in het grafisch atelier o.l.v. Werner Otte. Ook in het schilderen verdiepte zij zich door nog een jaar aan de Vrije Academie in Den Haag les te nemen bij Ber Mengels. Sedert 2011 is zij, in nauw contact met “van Tetterode Glass BV” te Amsterdam begonnen aan glasfusing als nieuwe techniek. Zij maakt in haar geheel eigen, kleurrijke stijl werk in opdracht, maar ook vrij, ruimtelijk werk. Op het moment werkt Angenelle Thijssen als beeldend kunstenaar en docent.

Over het werk
Haar inspiratiebron kan zijn de eigen achtertuin, maar ook een dorpje ontmoet op een van haar reizen. Haar landschappen zijn geen directe weergave van een bepaalde plek, maar veel meer een visualisatie van sfeer en emoties vertaald in heldere kleuren en sprankelend licht. Een krachtige en beweeglijke schildertoets, opgebouwd uit vele dicht bij elkaar liggende tinten zorgen voor een warme en levendige uitstraling. De olieverf is deels droog en rul gebruikt, op andere plaatsen dik en pasteus, wat de spontaniteit van de schilderijen versterkt.

Haar glaswerken zijn een feest voor het oog. Helderheid, kleur en vrijheid van vorm kenmerken haar glaswerken die als het ware ontleend aan haar schilderijen drie dimensionaal zijn gevormd. Zij werkt met verschillende lagen, in kleine vormen gesneden Bulls eye glas en mengt daarmee nieuwe kleuren en tonen met dezelfde vrijheid als op haar schilderspalet. Deze sculpturen veranderen mee met de verandering van het licht, waardoor zij een grote levendigheid in het werk bereikt.
-->

Albert Hendriks

Albert Hendriks, geboren in 1951 in Nijmegen heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd in flamework, het smelten van glas in de vlam van een propaanbrander. Hij heeft cursussen gevolgd bij internationale meesters, zoals Amerikaanse glaskunstenaars John Kobuki en Dan Grumbling en de Italiaanse meester Lucio Bubacco.

Spelend met de rekbaarheid van het gloeiende glas en de zwaartekracht, maakt hij figuren. Zijn werken stralen sierlijkheid, sensualiteit en kracht uit. Hij werkt met zacht glas, omdat daarin figuratieve perfectie tot in details kan worden weergegeven
-->

Katinka Waelbers

Passie, techniek, mooie materialen en droombeelden staan centraal in het werk van Katinka Waelbers. Ze maakt graag werk in opdracht waarbij de wensen van de klanten leidend zijn. Voor haar autonome werk maakt ze liefst surrealistische beelden, schilderijen, installaties, wandobjecten, schalen en sieraden, waarin ze het ondenkbare wil denken en het onmaakbare wil maken. Haar Italiaanse kunstvrienden noemen haar ook wel “De Nieuwe Jeroen Bosch”, een bijnaam waar ze ontzettend trots op is!

Ze werkt met glas, emaille en vele andere kleurrijke materialen. Katinka exposeert regelmatig in binnen- en buitenland, waaronder Milaan, Florence, Budapest, Limoges, Ekeren (Antwerpen), Trier en Himmerod, en voert opdrachten uit voor particulieren en bedrijven. Enthousiast verzorgt ze demonstraties en workshops, zowel in haar eigen ateliers als bij gelegenheid in verscheidene musea en kunstinstellingen verspreid in Europa.

Katinka Waelbers is in 1975 geboren in het Brabantse Oss. Na het atheneum is ze gaan studeren aan de Universiteit Utrecht. Ze heeft daar twee opleidingen gedaan: Natuurwetenschappen en Filosofie. Haar opleiding in de Natuurwetenschappen (waar destijds veel scheikunde, natuurkunde en zelfs een cursus van vier weken “kristallijne en amorfe stoffen” bij hoorden) zijn erg ideaal om de techniek van het glas en het emaille echt goed te beheersen. Na haar eerste opleiding heeft ze als filosofe15 jaar onderzoek gedaan en onderwijs gegeven aan verschillende Universiteiten en HBO’s in Nederland. Daar zaten ook opleidingen Industrial Design en gastcolleges aan kunstacademies bij. Aan de Universiteit Twente schreef ze een filosofie-proefschrift over techniek en design. Deze filosofische achtergrond is een zeer waardevolle inspiratiebron.