Op zondag 27 januari 2019 tussen 13.00 uur en 17.00 uur vindt de feestelijke opening plaats van de Pop-Art expositie met kunstwerken van: Harold Aspers, Claus Costa, Alfred Degens en Ad van Hassel. Iedereen is hierbij van harte welkom. Op zaterdag 26 januari 2019 tussen 13.00 uur en 17.00 uur is de voorbezichtiging. Voor degene die tijdens het openingsweekend verhinderd zijn, de expositie duurt tot en met 17 maart 2019.
Wat is Pop-Art?
Pop-Art is afgeleid van het Engelse ‘Popular Art’, ook wel vertaald als ‘volkskunst’. Het is een stroming in de moderne kunst, die aan het einde van de jaren ’50 van de twintigste eeuw in Engeland en de Verenigde Staten is ontstaan. Pop-Art toont dingen uit het dagelijks leven waar je meestal niet bewust naar kijkt. Bij Pop-Art wordt elke emotionele relatie van de kunstenaar met het kunstwerk voorkomen. Het werk blijft met opzet inhoudsloos. Veel Pop-Art werken zijn op de eerste plaats decoratief en hebben niet of nauwelijks een diepere boodschap. De Pop-Art kunstenaar wil niet de indruk wekken dat het kunstwerk handwerk is. Daarom is vaak gebruik gemaakt van onpersoonlijke, mechanische druktechnieken uit de reclame, zoals de zeefdruk, of wordt met rasters en fotografische procedés gewerkt. De keuze voor alledaagse onderwerpen werd vaak benadrukt door een scherpomlijnde, fotografische weergave met aandacht voor details. Fotomontage, collage en assemblage is veelvuldig toegepast.
Hoe is Pop-Art ontstaan?
Pop-Art is een kunststroming die voortkwam uit de tijdgeest, namelijk die van de vrijheid. Pop-Art reageert op de oppervlakkigheid, die in de ogen van de kunstenaars bezit had genomen van de consumptiemaatschappij. Zij zetten zich af tegen de heersende ideeën over kunst. Er werd zichtbaar gemaakt hoe het individuele smaakgevoel wordt beïnvloed door beelden uit de reclame- en televisiewereld, strips, kranten, tijdschriften, pin-ups, film en popmuziek. Sommigen maakten kolossale werkstukken, of vervaardigden eindeloze reeksen identieke portretten. Pop-Art is het in beeld brengen en de verheerlijking van de consumptiemaatschappij met behulp van alledaagse afbeeldingen en triviale voorwerpen. Alledaagse gebruiksvoorwerpen uit de consumptiemaatschappij, massaal vervaardigde serieproducten, alle mogelijke reproduceerbare objecten worden als motieven aanvaard in de kunst. Afbeeldingen van algemeen bekende beroemdheden als Elvis Presley, David Bowie en Marilyn Monroe, maar ook soepblikken, spaghettiverpakkingen, colaflessen en andere supermarktproducten konden in de kunstwerken als onderwerp uitgebeeld worden. Denk daarbij aan het werk van Andy Warhol. De Pop-Art-beweging stond dichter bij het leven en was het veel platter dan de werken die daarvoor werden gemaakt. Bij meerdere Pop-Art kunstenaars speelde de ironie een grote rol in hun werk.
Kenmerken van Pop Art
Belangrijke kenmerken van Pop-Art zijn: figuratief, ironie en humor, fel en contrastrijk, decoratieve en egale vlakken, vervreemding door vergroting of herhaling, of door gebruik van ongebruikelijke materialen. Het heeft veelal een collageachtig uiterlijk, zowel in twee- als driedimensionale beelden. Er wordt speels gebruik gemaakt van de symbolen van de Westerse consumptiecultuur. Beeldende middelen worden gebruikt zoals bij reclame, film, televisie, affiches en strips. Daarnaast worden commerciële materialen en voorwerpen, wegwerpartikelen en producten uit het leven van alledag gebruikt.
Informatie |
|
---|---|
Datum |
27 -1-201 t/m 17-3-2019 |
Locatie |
Galerie Sous-Terre Lithoijen |
Adres |
Batterijstraat 23A, 5396NT, Lithoijen (gem. Oss, N-B) |
Event |
Expositie Pop-Art |
Deelnemers |
Harold Aspers, Claus Costa, Alfred Degens en Ad van Hassel |