Wijnand Zijlmans

Wijnand Zijlmans maakt de steen transparant en meditatief. Tegelijkertijd laat hij de massiviteit en het poëtische van de steen zien en raakt zo de kern van het natuurlijke materiaal. Hij laat ons de steen van binnen en van buiten zien. De steen is afwisselend hard en zacht, donker en licht, ruw tegendraads gehakt en satijnzacht gepolijst, rafelig en golvend, sterk in beweging en intens verstild. De huid weerkaatst en absorbeert, neemt op en laat weer gaan. Net zoals een dichter in slechts een paar woorden de essentie weet te vangen, vat hij alles in een stuk steen samen. De beelden zijn een grote aanwezigheid voor wie zich daarvoor openstelt. Ze zijn rustbakens in het hectische leven van alledag, verstilde momenten waardoor de mensen weer even tot zichzelf kunnen komen. Ze geven aanleiding tot bespiegeling en verdieping van het zelf. Daarmee zijn het geëngageerde beelden, betrokken bij de menselijke conditie. Er gebeurt iets in het beeld en tussen het beeld en de beschouwer. Wijnand Zijlmans componeert de stenen. De vorm ontstaat in zijn hoofd en al beeldhouwend kristalliseert het beeld zich verder uit. Meestal contrasteert hij steensoorten qua hardheid, kleur en textuur. In Voor het opengaan wordt de stam van diabaas getooid met een granieten kroon. De halfronde afdekkende toef van steen koestert een bergkristallen kern. In Gelaagdheid lijken vijf stapelingen van rood en geel graniet zich op een metalen tafel los te dansen van hun massa. Doorstroming van petit granit en een blauwe granietsoort is een prachtig afwisselend spel van korte horizontalen en een voortgaande verticale waterstroom van steen. Sinds kort maakt Wijnand Zijlmans ook hele kleine sculpturen, samengevat onder de titel Gedachtenstroom. Ze zijn speelser en zijn een onderzoek naar wat er gebeurt in zijn beeldtaal. Materiaal, vorm en inhoud krijgen evenveel aandacht van Wijnand Zijlmans en daarom zijn ze volmaakt in balans.