San Sia

Al op zeer jonge leeftijd kwam SanSia Karina Tan (Amsterdam, 1962) in aanraking met de beeldende kunst. Aan de hand van haar artistieke ouders liep zij al op 5-jarige leeftijd door diverse grote musea, waaronder Het Louvre en het Paleis Versailles in Parijs, waar zij door haar moeder werd gewezen op de diversiteit aan kunstenaars, de kleurenpracht, de sierlijkheid en de volmaaktheid in zowel de schilder- als de beeldhouwkunst. Maar ook de bijzondere gebouwen, de verschillende stijlen in de bouwkunst, de combinatie van kunst en architectuur raakten haar in het bijzonder. Nog steeds spreken paleizen en kerken tot haar verbeelding en kan zij hier uren in verdwalen.

Na het gymnasium begon zij enthousiast aan de privé kunstacademie Mesker in Amsterdam, maar het tekenen kon haar niet bekoren.Wel leerde zij om goed te kijken, om kritisch te zijn. Na een tussenperiode in Azië zocht zij contact met meerdere beeldhouwers, die haar de kneepjes van het vak konden leren. Hier leerde zij de regels van het beeldhouwen; het ruimtelijk denken, respect voor het materiaal, het vloeiende lijnenspel. Een eigen handschrift werd ontwikkeld. Na haar eerste expositie (2003)werd haar werk goed ontvangen door het publiek. Zij werd uitgenodigd door een gerenommeerde galerie in de Kalverstraat in Amsterdam. Haar carrière was begonnen.

SanSia is niet alleen kunstenaar, maar daarnaast ook voorzitter van het kunstenaarscollectief Amstellandkunst en sinds een aantal jaren ook interieurarchitect. Het vormgeven, zowel als kunstenaar als interieurontwerper in combinatie met zakelijk inzicht, maken haar een veelzijdig en compleet persoon.

De beelden van SanSia (Chinese betekenis: Zonsondergang over de bergen) kenmerken zich door een sterk lijnenspel. Niets is aan het toeval overgelaten. Emotie vormt de grondslag voor dit driedimensionale werk. Haar missie is pas geslaagd als deze emotie wordt opgepikt door de toevallige passant. Woorden zijn dan overbodig: slechts verstilling en verbazing omhelzen elkaar.