Marlies Krijgsman

Marlies Krijgsman (1957) heeft haar opleiding genoten aan de Koninklijke Academie voor Kunst- en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch en studeerde af in de richting Beeldhouwen. De laatste jaren legt zij zich nagenoeg volledig toe op het maken van beelden, vooral in brons en keramiek, nadat zij eerder teken- en boetseerlessen gaf, restauratiewerkzaamheden uitvoerde en commerciële en particuliere opdrachten maakte. Haar voorliefde gaat uit naar het werken met was. Het daarna in brons te gieten beeld werkt zij helemaal zelf af. De technische mogelijkheden van het werken met klei, het hol opbouwen van een beeld en “het weg laten groeien onder haar handen” boeien haar zeer. Ook de toepassingsmogelijkheden van gips, hout, steen , stof, leer, papier, krijt olieverft, enzovoorts, blijft zij steeds grensverleggend ontwikkelen. Kortom: “het spelen met materiaal en vorm, het weglaten en het kracht geven aan de restvorm”. Haar inspiratie dringt zich op uit de emoties die zij ervaart door de tijd, de omgeving en maatschappij, waarin zij en wij leven en uit de emoties door dood, verdriet en vreugde van mensen, dichtbij en veraf. Elk beeld heeft een eigen verhaal. Tijdens politieke verkiezingen staan veel mensen in de belangstelling. Zodra er gestemd is blijven er een klein aantal “kopstukken”over. De rest van de mensen is weggevallen. Het is ’n wankel evenwicht!