Lenie van den Bulk

Schilderen. Het werkt ongeveer net als bij een collage, alleen start Lenie nu met een wit doek en verf. Met de verf maakt ze eerst een ondergrond met een bijna toevallige compositie. Lenie gebruikt daar vaak grote stukken karton bij in allerlei vormen waarmee ze een eerste indeling maakt op het doek. Het doek ligt dan plat op tafel. Lenie gebruikt dunne verf en breng het op met kwasten, doeken, stukken karton en soms giet ze de verf en laat het uitlopen. Daarna laat Lenie het goed drogen.

Ze werkt altijd met olieverf, dus dat duurt dan wel een paar dagen. Ondertussen werkt ze dan verder aan andere schilderijen. Als de ondergrond droog is gaat Lenie eerst eens heel goed kijken naar het doek en probeer iets te zien dat haar boeit of raakt. Ze begin daar waar haar aandacht het meest naartoe trekt, Lenie probeert om het boeiende vast te houden en verder vorm te geven. Soms lukt dat meteen, meestal verdwijnt het ook weer en moet ze weer een nieuwe focus vinden. Zo werkt Lenie verder totdat ik weer die verrassing ervaar en iets herken, waarvan ze het gevoel heeft dat het allemaal op z’n plaats valt. Lenie speelt met toeval, maar ze heeft (meestal) wel de regie.