Jan Sierhuis (1928)

Over Jan Sierhuis is al veel gezegd en geschreven. Het boek ‘ Jan Sierhuis: “ een leven voor de schilderkunst “ door Carla Bogaards, is een aanrader om te lezen. Het is een intiem portret geworden van één van de belangrijkste eigentijds Nederlandse kunstenaars.

Carla: “ Sierhuis is een expressionist pur sang, met een onstuimige schilderstijl. De vitaliteit spat van zijn doeken en plaats hem, samen met Appel, Corneille en Lucebert, in het centrum van de naoorlogse ontwikkeling in de kunst. Bevriend met vele beroemde kunstenaars, schrijvers en dichters, is hij altijd zijn eigen onafhankelijke weg blijven volgen. Nog steeds bouw Jan Sierhuis voort aan zijn inmiddels indrukwekkende oeuvre“.

Ook voormalig directeur van het ‘ Stedelijk Museum Amsterdam ‘ Rudi Fuchs, geldt als een groot bewonderaar van het werk van Sierhuis.

Fuchs: “ Toen Jan Sierhuis begon te schilderen, hadden de kunstenaars van de informele kunst de schilderkunst losgewrikt uit de contouren van de tekening en uit het mozaïek van de compositie. Kleur en vorm vloeiden naar gelang het temperament van de schilder. Het schilderij kreeg een ongekende en spannende beweeglijkheid. In die manier van schilderen, zo rijk aan beweging: van sierlijk tot abrupt, ingehouden of woest, voelt Sierhuis zich thuis. In de loop der jaren heeft hij niet als een blinde rondgelopen: figuren keerden terug, vaak bizar als planten en ook de anekdote – maar zijn bedding is altijd de informele inspiratie gebleven en in die bedding heeft zijn hand steeds het instinct gevolgd en heeft zijn scherpe oog nauwkeurig opgemerkt wat het schilderij wilde, in de bewegingen van zijn ontstaan. Daar heeft Jan zich niet tegen verzet, hij heeft er zijn persoonlijke vitaliteit aan toegevoegd”.

Een dwarsdoorsnede van zijn indrukwekkende lijst van exposities: 1950 Stedelijk Museum, Amsterdam ; 1959 Musée d’ art moderne de la ville de Paris, Parijs; 1961 Museo Nacional de Arte Moderna, Mexico; 1962 Museo Nacional, Bogota, 1965 The Jewish Museum New York; 1968 Museo de Bellas artes, Caracas; 1972 Museum Fodor, Amsterdam; 1981 Kunstmesse Basel; 1985 Stedelijk Museum Amsterdam; 1986 Singer Museum Laren; 1989 Stedelijk Museum Amsterdam; 1995 Museum Commanderie van Sint Jan Nijmegen; 1997 Gallery Avanti New York; 1998 Stedelijk Museum Amsterdam; 1999 Cobra Museum Amstelveen; 2000 Jan van der Togt Museum Amstelveen; 2002 Art Miami, Miami; 2003 Cobra Museum Amstelveen.

Galerie Sous-Terre is ontzettend trots om een kunstenaar van een dergelijk kaliber, die bovendien onderscheiden is door de koningin met de orde officier van Oranje Nassau, te mogen vertegenwoordigen.