Eddy Brams

Als kind was ik al een hevig tekenaar, maar in een gezin met 4 kinderen, kwam kunst nooit op de eerste plaats. Dus moest ik een “vak” leren! Mijn latere opleiding als diamantslijper gaf echter mijn voorkeur voor fijn werk al aan.

Na mijn huwelijk kwam de drang om te schilderen er weer en begon ik als autodiact met het kopiëren van grote meesters (landschappen en stadszichten). Ik volgde later van 1984 tot 1986 een opoleiding “tekenen en schilderen” aan de kunstacademie van Schoten (Antwerpen). Al heel vlug voelde ik aan dat de abstracte schilderstijl waartoe men mij wou sturen geen voldoening gaf en ik het figuratieve verkoos.

De echte fijne kneepjes van het vak leerde ik gedurende een viertal jaar bij de kunstschilder Walter Visser, sindsdien combineer ik het slijpen van zeer grote en zeldzame diamanten met het schilderen van sfeervolle stillevens, wat steeds men grote passie zal blijven.

Ik verkies paneel (hout), zoals vele oude meesters op eik schilderden, veelvuldig geprepareerd en geschuurd tot een veilige gladde ondergrond bereikt wordt. Na een tekening in aquarel potlood volge een magere onderschildering (met o.a. terpentijn) gevolgd door een of meerdere eindlagen (standolie) die vetter en voller van kleur zijn.

Het creëren van een unieke sfeer en de juiste stofuitdrukking zijn hierbij meer de intentie dan een fotografische reproductie te bereiken. De compositie is van essentieel belang en alleen het gebruik van de beste verf en penselen komt in aanmerking, bv. Verf Maimeri