Charlot Cassar

Charlot ( 1974 ) heeft zijn kunstopleiding genoten aan de Universiteit van Malta waar hij in 1996 is afgestudeerd. Hierna is hij zich verder gaan ontwikkelen op het gebied van keramiek en is sinds 12 jaar actief bezig met het vervaardigen van keramieke objecten. Zijn artistieke ontwikkeling heeft zich gevormd door het in de praktijk brengen van mijn vak en door de ervaringen opgedaan tijdens mijn studie aan de Kunstacademie. Charlot aan het woord. ‘ In 2004 ben ik uitgenodigd om deel te nemen aan een keramiek symposium wat gehouden werd in Serbia. Daar heb ik aan de zijde met vele keramische kunstenaars vanuit de gehele wereld gewerkt, wat een keerpunt in mijn carrière tot gevolg had. In feite kan dat worden beschouwd als een doorbraak in de kunstwereld, wat zijn hoogtepunt bereikte in mijn eerste expositie, gehouden in Del Borgo, Vittoriosa in 2006. Sindsdien heb ik aan verschillende exposities deelgenomen en mijn werk is vertegenwoordigd in diverse publieke en privé collecties over de hele wereld. Zonder twijfel is mijn grootste bron van inspiratie het landschap van de kust van Malta. Mijn werk roept beelden op van een landschap dat tegelijkertijd echt, werkelijk maar ook imaginair, smetteloos, sereen, ruw, wild, kan zijn. Mijn werk omvat een duidelijk veelzeggend, oorspronkelijk, fundamenteel gevoel als een betekenis vol verlangen om een te zijn met de aarde. Mijn kleuren zijn overheersend Mediterraans, blauw en groen, helder levendige aarde kleuren en verschillende subtiele combinaties van oxides, glas en zelfs lava dat samen met het glas een rijk gevarieerd palet creëert. Het grootste deel van mijn meest recente werk bestaat uit half abstracte reliëfs, gevormd uit platen van klei, gecombineerd met ander materiaal om zo een kunstwerk te ontwikkelen met een eigenschap van kwalitatief ingewikkeld textuur. Elk stukje is langzaam gedroogd om zo de kans op krom trekken te verminderen tijdens de krachtige verhitting tot 1000graden Celsius, waarna het kunstwerk geglazuurd en opnieuw verhit wordt tot 1240 graden Celsius. Deze radicale transformatie, wat ieder stuk doormaakt, is alleen volledig waardevol op het einde van het proces. Ieder werk komt voort uit een specifiek idee dat is gecombineerd met mijn visuele en persoonlijke experimenten en de mogelijkheden die de klei bied om iets te creëren wat essentieel, uniek en mooi is ‘.