Ada Stel

Ada maakt handgevormd keramiek. Om die reden noemt zij zichzelf dan ook keramiste en niet pottenbakker. In haar werk speelt de figuratieve richting een belangrijke rol, waarbij een keus wordt gemaakt voor geabstraheerde beelden van vrouwen. Hoewel ze zelf altijd al feministisch georiënteerd was, kwam dit thema pas goed tot leven na een bezoek aan Afrika. Daar zag ze hoe vrouwen veelal ondankbaar en onzichtbaar werk deden, maar toch fier en rechtop bleven. De vrouwen die Ada sindsdien maakt zijn als eerbetoon bedoeld. De houding en de uitstraling van de beelden bepaald of het beeld een geisha wordt of een Javaanse of Afrikaanse dame. Het zijn fiere vrouwen die trots een groot besef van eigenwaarde uitstralen. Ada Stel werkt met klei, die zij zelf samenstelt. Hierdoor kan zij in een vroeg stadium al die eisen aan het materiaal stellen, die een werkwijze, zoals haar voor ogen staat mogelijk maakt. Doordat zij Nieuw-Zeeland en Afrika bezocht had, werd bij Ada de voorliefde voor de diversiteit in structuren en kleuren gewekt.Voor het decoreren maakt zij onder meer gebruik van engobes, oxyden, terra-sigillatais en diverse glazuren. Naast keramiek maakt Ada Stel ook bronzen beelden. De werkstukken beginnen als een ruwe tweedimensionale schets, ontstaan uit een pose, een houding. Vanuit een harde kern wordt vervolgens het skelet opgebouwd en doorgaans afgewerkt met was. De langgerekte iele gestalten zijn dikwijls met kleden omhangen, waardoor het breekbare karakter nog eens wordt onderstreept.